Tante Lien Restauratieverslag Honda PC50
Het restaureren van een Honda 4-takt bromfiets blijft een kostbare onderneming. Zelfs een relatief eenvoudige opknapbeurt kan de waarde van de bromfiets snel overstijgen. Om de kosten beheersbaar te houden, besloot ik dit keer een eenvoudiger project aan te pakken. In Arnhem vond ik een bruine Honda PC50 met kenteken en een gereviseerd motorblok. Hoewel de brommer niet liep, waren er positieve signalen: een goede vonk en compressie.
Mijn aanvankelijke twijfels over een gereviseerd blok dat niet loopt, werden weggenomen na een inspectie ter plekke. Het motorblok wekte vertrouwen. De brommer zelf vertoonde sporen van handmatig overschilderde delen en leek voornamelijk klein onderhoud en veel poetswerk nodig te hebben. Met deze uitgangspunten nam ik de PC50 mee naar huis.
Complete foto galerij klik hier
Eerste inspectie
Thuis begon ik met een inventarisatie van de toestand van de bromfiets en stelde ik mezelf de vraag: moet ik het houden bij schoonmaken en poetsen, of toch verder gaan? Eerst moest de brommer een naam krijgen; het werd “Tante Lien”.
Demontage en voorbereiding
Na vier weken besloot ik de volledige bromfiets te demonteren. Het frame en enkele andere onderdelen werden weggebracht naar de poedercoater. Hier werden ze gestraald en opnieuw gepoedercoat, wat een frisse en duurzame basis opleverde. Ondertussen liet ik de tank en enkele plastic onderdelen professioneel overspuiten om het geheel een uniforme uitstraling te geven.
Technische aanpassingen
Tijdens de restauratie kwam het aan op creatieve huisvlijt. Zoals bijvoorbeeld het verwijderen en opnieuw monteren van de silentblocks. Hiervoor maakte ik gebruik van een as met een bus, ringen en moeren om het werk secuur uit te voeren.
De originele kabelboom verkeerde in slechte staat en moest volledig worden vervangen. De nieuwe kabelboom werd samengesteld met draden in de juiste kleuren en originele Japanse stekkertjes.
Vervangen van slijtageonderdelen
Om de betrouwbaarheid van de bromfiets te vergroten, verving ik diverse slijtagegevoelige onderdelen. Dit omvatte onder andere de remmen, lagers, banden en diverse kleine componenten om de Honda PC50 niet alleen weer rijklaar, maar ook duurzaam te maken.
Eindresultaat
Met aandacht voor detail werd Tante Lien een weer prachtige bromfiets die in uitstekende staat verkeert. Het motortje is in topconditie. Dankzij de combinatie van poedercoaten, professioneel spuitwerk, technische verbeteringen en nieuwe onderdelen is de PC50 klaar voor vele jaren gebruik. Ironisch genoeg is het goed mogelijk dat deze bromfiets langer meegaat dan de periode waarin we nog op benzine kunnen rijden. Maar weer een liefhebber zoeken die te PC50 gaat vertroetelen en er veel kilometers mee gaat maken.
Uren: +/- 30
Totaal uitgaven: +/- € 1500
Omschrijving | Kosten | |
Aanschaf | 450.00 | |
Luchtfilter | 19.50 | |
Remschoen voor | 7.95 | |
Achterlicht | 44.95 | |
Binnenband | 8.95 | |
Remhandel (magura) | 12.50 | |
Balhoofdmoerrubber | 2.95 | |
Middenstandaardveer | 5.75 | |
Schokbrekerrubber | 31.80 | |
Stofhoes voorvork | 13.90 | |
Achtertandwiel | 17.95 | |
Remsegment achter | 6.95 | |
Ketting | 19.50 | |
Voortandwiel | 12.90 | |
Kettingrand | 79.50 | |
1 liter olie | 22.50 | |
Bougie | 10.89 | |
Stralen en coaten | 400.00 | |
Spuitwerk | 210.00 | |
KM teller | 27.22 | |
Tankstickers | 25.00 | |
Kabelboom (zelf maken) | 22.00 | |
Remkabel, gaskabel en decompressie kabel | 25.00 | |
Silentblocks (achterbrug) | 21.90 | |
1499.56 |