Tante Lien Restauratieverslag Honda PC50


Het restaureren van een Honda 4-takt bromfiets blijft een kostbare onderneming. Zelfs een relatief eenvoudige opknapbeurt kan de waarde van de bromfiets snel overstijgen. Om de kosten beheersbaar te houden, besloot ik dit keer een eenvoudiger project aan te pakken. In Arnhem vond ik een bruine Honda PC50 met kenteken en een gereviseerd motorblok. Hoewel de brommer niet liep, waren er positieve signalen: een goede vonk en compressie.

Mijn aanvankelijke twijfels over een gereviseerd blok dat niet loopt, werden weggenomen na een inspectie ter plekke. Het motorblok wekte vertrouwen. De brommer zelf was op enkele plekken handmatig overschilderd en leek voornamelijk klein onderhoud en veel poetswerk nodig te hebben. Met deze uitgangspunten nam ik de PC50 mee naar huis.

Complete foto galerij klik hier

Honda PC50 voor restauratie

Eerste inspectie

Thuis begon ik met een inventarisatie van de PC50 en stelde ik mezelf de vraag: moet ik het houden bij schoonmaken en poetsen, of toch verder gaan? Eerst moest de brommer een naam krijgen; het werd “Tante Lien”. De PC50 is in de jaren ’70 waarschijnlijk in onderhoud geweest bij Fietsenwinkel A. Struik in Schiedam. Ik verwacht echter niet dat de Honda PC50 oorspronkelijk door deze fietsenhandelaar is geleverd, aangezien uit oude advertenties blijkt dat de winkel een Puch-service station was. Tips en het verhaal over A. Struik zijn van harte welkom.

Demontage en voorbereiding

Na vier weken besloot ik toch de volledige bromfiets te demonteren. Het frame en enkele andere onderdelen werden weggebracht naar de poedercoater. Hier werden ze gestraald en opnieuw gepoedercoat, wat een frisse en duurzame basis opleverde. Ondertussen liet ik de tank en enkele plastic onderdelen professioneel overspuiten om het geheel een uniforme uitstraling te geven.

Honda PC50 bruin poedercoaten

Technische aanpassingen

Tijdens de restauratie kwam het aan op creatieve huisvlijt. Zoals bijvoorbeeld het verwijderen en opnieuw monteren van de silent blocks. Hiervoor maakte ik gebruik van een as met een bus, ringen en moeren om het werk uit te voeren.

Honda PC50 silent block vervangen

De originele kabelboom verkeerde in slechte staat en moest volledig worden vervangen. De nieuwe kabelboom werd samengesteld met draden in de juiste kleuren en originele Japanse stekkertjes.

Vervangen van slijtageonderdelen

Om de betrouwbaarheid van de bromfiets te vergroten, verving ik diverse slijtagegevoelige onderdelen. Dit omvatte onder andere de remmen, lagers, banden en diverse kleine componenten om de Honda PC50 niet alleen weer rijklaar, maar ook duurzaam te maken.

Eindresultaat

Met aandacht voor detail werd Tante Lien een weer prachtige bromfiets die in uitstekende staat verkeert. Het motortje is in topconditie. Dankzij de combinatie van poedercoaten, professioneel spuitwerk, technische verbeteringen en nieuwe onderdelen is de PC50 klaar voor vele jaren gebruik. Ironisch genoeg is het goed mogelijk dat deze bromfiets langer meegaat dan de periode waarin we nog op benzine kunnen rijden. Maar weer een liefhebber zoeken die te PC50 gaat vertroetelen en er veel kilometers mee gaat maken.

Uren: +/- 30

Totaal uitgaven: +/- € 1500

Omschrijving Kosten
Aanschaf 450.00
Luchtfilter 19.50
Remschoen voor 7.95
Achterlicht 44.95
Binnenband 8.95
Remhandel (magura) 12.50
Balhoofdmoerrubber 2.95
Middenstandaardveer 5.75
Schokbrekerrubber 31.80
Stofhoes voorvork 13.90
Achtertandwiel 17.95
Remsegment achter 6.95
Ketting 19.50
Voortandwiel 12.90
Kettingrand 79.50
1 liter olie 22.50
Bougie 10.89
Stralen en coaten 400.00
Spuitwerk 210.00
KM teller 27.22
Tankstickers 25.00
Kabelboom (zelf maken) 22.00
Remkabel, gaskabel en decompressie kabel 25.00
Silentblocks (achterbrug) 21.90
1499.56