Restauratieverslag C310A


In april schreef ik nog dat er een redelijk overzichtelijk project op de tafel stond, maar in augustus 2024 weet ik wel beter. Het blijkt weer een Honda-project pur sang te zijn, waarbij je het geld goed kwijt kunt aan de diverse onderdelen.

Ik kocht de C310A van een andere Honda-liefhebber die me verzekerde dat het geen schroot was en helemaal compleet. Het was echter al snel duidelijk dat het niet compleet was en de term “geen schroot” is wat vaag, dus dat laat ik in het midden. Normaal gesproken zou ik me daar niet al te druk om maken, maar in dit geval had ik de C310A aangekocht om in elkaar te zetten voor een kennis die heel graag een Honda C310 zou willen hebben omdat dit zijn eerste bromfiets was.

Vertrouwen is mooi, maar goed opletten en eerst controleren is beter.

Wat er ontbrak:

Achterremplaat, Voorremplaat, Tandwieldrager, Voetsteunen en voetsteunrubbers, Trapkrank links en rechts, Luchtfilterslang, Pedalen, Carburateur, Bobine, Buddyseatklem, Achteras, Isolator carburateur, Trapas-remnok, Trapasremnokspie.

Alle onderdelen verzamelen is redelijk eenvoudig, behalve een goede carburateur. Die laatste heb ik bij Hans kunnen scoren. De aansluiting van de benzineslang lekte, maar verder was hij in orde. Een messingpijpje uit de oude voorraad paste goed klem, waarmee ik een (hoera!) dichte A-carburateur heb kunnen bemachtigen.

Opbouwen en een kromme voorvork

Vervolgens ben ik begonnen met de opbouw. De velgen waren in een erg slechte staat en die heb ik vervangen. Samen met een paar mooie Kenda whitewall-banden en geparelde naven ziet het er weer als nieuw uit. Bij het plaatsen van het voorwiel leek er iets niet helemaal goed te zitten. De as paste niet soepel en het wiel zat extreem scheef. Na het demonteren van de voorvork heb ik alles nagekeken, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. De rubber stootblokjes uit de oude voorraad zijn vervangen.

Helaas bleef het probleem bestaan en na het passen met drie assen bleek de voorvork behoorlijk krom te zijn. Langzaam maar zeker zakte de moed me een beetje in de schoenen. Stoppen of doorgaan blijft een lastige vraag. Bij economie heb ik vroeger geleerd dat je moet stoppen en je verlies moet nemen wanneer blijkt dat je de gemaakte kosten nooit meer terug gaat verdienen.

Toch is dat vloeken in mijn kerk, want het is zonde om te stoppen. Een Honda hoort op de weg en niet op de schroothoop. Een andere voorvork en een zaterdag sleutelen hebben ook dit probleem opgelost.

Het zadel was smerig en gescheurd, dus ik heb het opnieuw laten bekleden bij MJ-Seats in Ten Boer. Het achterlicht was volledig weggebrokkeld en bij baas Klaas lag nog een blauwe in de voorraad. De staat van de kabelboom had ik al laten zien in het eerste verslag. Een nieuwe kabelboom is niet heel complex en uiteraard in de juiste kleuren met Japanse stekkertjes. Tot slot een nieuwe benzinekraan erop en aan de slag met het blok.

Het motorblok

Met de nieuwe bobine had ik geen vonk en de contactpunten waren echt op. Het nokje bijvijlen leverde een vonkje op. Toch maar de contactpunten vervangen om toekomstig gezeur te voorkomen, met een gewenst resultaat.

Het blok liep niet heel mooi, met heel weinig compressie, en was, net als alles, heel erg smerig. Dus heb ik het toch maar uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De cilinder laten honen en de kleppen vacuüm getest. Nieuwe overmaatse zuiger en kleppen die mooi afsluiten.

Het resultaat was dat na één keer trappen het blok stationair liep. Echter, bij het gasgeven klonk het alsof alle tanden weg waren gesleten en een kleine proefrit bleef steken bij de deur van de poort.

Heb ik het blok dan verkeerd in elkaar gezet? Als hobbyist is dat natuurlijk geen vreemde veronderstelling. Blok er maar weer onder vandaan en weer gesplitst. Vreemd genoeg leek alles goed te zitten en de ringen op de juiste plek. Ook de krukas leek nog in prima staat te zijn.

Alles weer in elkaar gezet en de koppeling toch maar vervangen. Met de koppeling ingeknepen loopt het blokje fantastisch, waarmee ik concludeer dat er iets in de versnellingsbak niet helemaal goed gaat.

Inmiddels heb ik de kennis op de hoogte gebracht dat deze C310A niet meer binnen zijn budget zal passen en heb ik besloten het verlies te nemen en te stoppen met dit project.

Foto verslag op de galerij pagina