Restauratieverslag C310A
In april schreef ik nog dat er een overzichtelijk project op tafel lag, maar in augustus 2024 weet ik wel beter. Het blijkt weer een typisch Honda-project te zijn, waar je flink wat geld kwijt kunt aan diverse onderdelen.
Ik kocht de C310A van een andere Honda-liefhebber, die me verzekerde dat het geen schroot was en volledig compleet. Al snel bleek echter dat dit niet het geval was, en de omschrijving “geen schroot” bleek wat optimistisch. Normaal gesproken zou ik me daar niet te druk om maken, maar in dit geval had ik de C310A gekocht om in elkaar te zetten voor een kennis die heel graag een Honda C310 wilde hebben – dit was namelijk zijn eerste bromfiets.
Vertrouwen is mooi, maar goed opletten en alles eerst controleren is beter.
Wat er ontbrak:
Achterremplaat, voorremplaat, tandwieldrager, voetsteunen en voetsteunrubbers, trapkranken links en rechts, luchtfilterslang, pedalen, carburateur, bobine, buddyseatklem, achteras, isolator voor de carburateur, trapas-remnok en trapasremnokspie.
Het verzamelen van de meeste onderdelen was redelijk eenvoudig, behalve het vinden van een goede carburateur. Gelukkig kon ik er een bemachtigen bij Hans. De aansluiting van de benzineslang lekte, maar verder was hij in orde. Een messingpijpje uit mijn oude voorraad bleek goed te passen, waardoor ik nu een (hoera!) dichte A-carburateur heb kunnen bemachtigen.
Opbouwen en een kromme voorvork
Daarna begon ik met de opbouw. De velgen waren in erg slechte staat en die heb ik vervangen. Samen met mooie Kenda whitewall-banden en gepolijste naven ziet het geheel er weer als nieuw uit. Bij het plaatsen van het voorwiel leek er echter iets niet te kloppen. De as paste niet soepel en het wiel zat behoorlijk scheef. Na het demonteren van de voorvork heb ik alles geïnspecteerd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Ook de rubber stootblokjes uit mijn oude voorraad heb ik vervangen.
Helaas bleef het probleem bestaan, en na het testen met drie verschillende assen bleek dat de voorvork behoorlijk krom was. Langzaam maar zeker zakte de moed me een beetje in de schoenen. Stoppen of doorgaan blijft een lastige vraag. Bij economie heb ik ooit geleerd dat je moet stoppen en je verlies moet nemen als je de gemaakte kosten nooit meer terugverdient.
Toch voelt dat voor mij als vloeken in de kerk: het zou zonde zijn om te stoppen. Een Honda hoort op de weg en niet op de schroothoop. Met een nieuwe voorvork en een zaterdag sleutelen heb ik ook dit probleem opgelost.
Het zadel was smerig en gescheurd, dus ik heb het opnieuw laten bekleden bij MJ-Seats in Ten Boer. Het achterlicht was volledig weggebrokkeld, maar gelukkig vond ik er nog een blauwe bij baas Klaas in de voorraad. De staat van de kabelboom had ik in het eerste verslag al beschreven. Een nieuwe kabelboom maken is niet heel ingewikkeld, en uiteraard heb ik de juiste kleuren en Japanse stekkertjes gebruikt. Tot slot monteerde ik een nieuwe benzinekraan, waarna ik aan de slag ging met het blok.
Het motorblok
Met de nieuwe bobine had ik geen vonk, en de contactpunten waren echt versleten. Door het nokje bij te vijlen kreeg ik een zwakke vonk. Uiteindelijk besloot ik de contactpunten toch maar te vervangen om toekomstige problemen te voorkomen, wat het gewenste resultaat gaf.
Het blok liep echter nog steeds niet soepel: het had weinig compressie en was, net als de rest, heel erg smerig. Daarom heb ik het blok uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt. Ik heb de cilinder laten honen, de kleppen vacuüm getest en een overmaatse zuiger geplaatst. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de kleppen goed afsluiten.
Het resultaat? Na één keer trappen liep het blok stationair. Echter, bij het gasgeven klonk het alsof alle tanden waren afgesleten, en een kleine proefrit strandde al bij de poortdeur.
Heb ik het blok dan verkeerd in elkaar gezet? Voor een hobbyist is dat natuurlijk geen vreemde gedachte. Dus haalde ik het blok er weer onder vandaan en splitste het opnieuw. Vreemd genoeg leek alles goed te zitten, en ook de ringen waren op hun plek. De krukas leek bovendien nog in prima staat.
Na alles weer in elkaar gezet te hebben, besloot ik toch de koppeling te vervangen. Met de koppeling ingeknepen loopt het blok fantastisch, wat me doet vermoeden dat er iets in de versnellingsbak niet helemaal goed zit.
Inmiddels heb ik mijn kennis op de hoogte gebracht dat deze C310A niet meer binnen zijn budget zal passen. Ik heb besloten het verlies te nemen en te stoppen met dit project.
Foto verslag op de galerij pagina