Met Ko de Boswachter naar Tsjechië


Er is de afgelopen winter weer heel veel gebeurd om Ko de boswachter klaar te maken voor een lange rit. Op 17 mei zal ik vertrekken naar Tsjechië. Wanneer het enorm slecht weer lijkt te worden, heb ik een paar alternatieve routes uitgezet, maar de voorkeur gaat uit naar Tsjechië. Dit wordt een rit van ruim 2600 kilometer naar en door Tsjechië met de Honda C310S uit 1967.

Honda C310S klaar voor het seizoen met nieuwe achterveren

Tijdens de rit van vorig jaar brak vooral de matige kwaliteit van de Kenda whitewall-banden me behoorlijk op. Met de Michelin City Pro-banden heb ik nog nooit een lekke band gehad. De Kenda’s raakten vorig jaar vier keer lek, waarvan twee keer tijdens de rit naar Spanje. Toch wil ik weer whitewall-banden en ga ik het dit seizoen proberen met IRC-banden.

Na bijna 60 jaar zijn de silentblocs en achterveren vervangen, wat heeft gezorgd voor een heerlijk stabiele achterbrug. Voor de achterveren heb ik een nieuwe schokbrekerset genomen: Kreidler Gesloten 1968-1972. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor de Kreidler Eiertank, maar vormen een prima alternatief voor de C310. Het zwarte deel heb ik in de juiste kleur gespoten. De vering is comfortabel: niet te slap en niet te stevig.

Ook het motorblok is weer lekker opgefrist. Met dank aan Ivo Arink rijdt hij tegen de wind in weer net zo lekker als met de wind mee.

De nieuwe voorvorktassen passen wonderbaarlijk goed. Het regenpak en de opvouwbare stoel hebben een plekje aan de voorvork tijdens de rit naar Tsjechië. Er is een mooi logo met QR-code in de maak, zodat ik niet in mijn beste Tsjechisch hoef uit te leggen dat het geen Zündapp is.

Voorvorktassen Honda c310S

Ik ben er weer helemaal klaar voor en moet zeggen dat ik er ook weer heel veel zin in heb!