Voorwaarde was een compleet project
Na mijn laatste project, Honda CB50, wilde ik stoppen met het restaureren van Honda bromfietsen. De kosten voor een restauratie, zoals ik dat doe, wegen niet meer op tegen de opbrengst.
Op Catawiki kwam ik een Umberto Dei tegen en ben vol enthousiasme begonnen aan de klus. Het is 1 van de 5 nog bekende bromfietsen van dit merk.
De kleur, die was afgesproken met de spuiter, week erg af van mijn perceptie. Een behoorlijk leermoment om nooit meer een RAL kleur te kiezen op basis van een internet kleurwaaier. Ook waren de spatborden aan de binnenzijde niet gespoten en daarmee was de lol van dit project eigenlijk al een beetje verdwenen.
De kwaliteit van een Italiaanse bromfiets is nu eenmaal anders dan een Honda dus schouders eronder en de laatste onderdelen besteld zodat ik het project af kan gaan ronden.
Nadat de C310 was afgerond had ik al een paar keer met een schuin oog gekeken naar een C320. Een leuk model uit de tijd dat ik, nog in vloeibare vorm, een potje aan het voetballen was met mijn potentiële, doch zwakkere, broertjes en zusjes.
Nu de Dei leek te eindigen in een deceptie heb ik in mijn netwerk laten vallen dat er een C320 moest komen. Voorwaarde was een compleet project zodat ik een redelijke inschatting zou kunnen gaan maken van de kosten en deze binnen redelijke grenzen blijven.
Binnen 24 uur kwam er een Appje dat de C320 beschikbaar was. Na wat heen en weer tikken en een telefoontje is het lot bezegeld en de C320 verhuisd naar mijn slaapkamer(1). Niet helemaal compleet maar er is al wel e.e.a. gebeurd (velgen en het blok) en het is een overzichtelijk project.
De komende tijd zal er weer een Honda klaar worden gemaakt voor mooie ritten en vooral te behouden voor de tijd waarin we de Honda’s gaan zien als opgravingen uit een ver verleden.
(1) Toen de aanbouw is vervangen is ervoor gekozen om deze levensloopbestendig te bouwen zodat er van de sleutelruimte een slaapkamer gemaakt kan worden.