Het zadel van de C310


Nu de Super CUB is verkocht heb ik besloten om met de C310 het komende jaar (2024) de lange ritten te gaan maken.

Hiervoor moest nog wel e.e.a. gebeuren. Het motorblok was nog niet aangepakt en waarschijnlijk nog door Wiebe Nijenhuis voor het laatst in elkaar gezet. De witte rand van het achterwiel was zwart van de olie aan de uitlaatzijde en een toertochtje kosten al snel een 500ml olie.

Hup Ko de boswachter in de kar en maar weer een ritje naar Brabant gemaakt. Ivo Arink van https://fourstrokeservice.com/ heeft weer geweldig werk geleverd en de C310 loopt heerlijk rustig en is heel stil.

Het volgende project is het zadel. De trekveren hebben hun kracht verloren en mijn 86 kilo levert een doorgezakt zadel op. Via het forum komen er goede tips binnen die vrijwel allemaal gaan over het lassen van een plaat onder de buddy om het vervolgens op te vullen.

Ik heb wat ervaring met zadels voor lange afstanden en ga toch eerst de veren vervangen. Een leuke klus met wat rekenwerk. Uiteraard ben ik een amateur met een paar jaar natuurkunde maar denk dat ik de juiste veren heb gevonden.

Ik wilde een dikkere veer dan die er nu in zitten om het zadel wat steviger te maken. De huidige hebben een diameter van 8mm en de nieuwe veren een diameter van 12mm (de oude waren 8mm).

  • De lengte is gelijk aan de huidige veer 120mm in ontspannen toestand.
  • De veer heeft een maximale verlengde lengte van 180mm.
  • De belasting van de veer is 2,54Kg tot maximaal 22Kg per veer.
  • De dikte van het staal is 2mm

Voor de kleine veren geldt dat de lengte 50mm -70mm is en verder zijn de kenmerken gelijk aan de grote veren.

De bestelnummers zijn 708393: ES 2X12X120 (lange veren) en 708389: ES 2X12X50 (korte veren) bij verenfabriek De Spiraal. Ze leveren niet aan particulieren maar als je me een berichtje doet dan bestel ik ze graag voor je. Inclusief verzenden en BTW koste het setje veren € 180,31. Serieus geld maar dan gaat het zadel ook weer 50 jaar mee.

Inmiddels ben ik een week verder met het schrijven van dit blog en de veren zijn gearriveerd. Ik heb juist gegokt en deze setting is een stuk steviger dan de oude veren. Met het dekje erop zit het werkelijk fantastisch.

Ook heb ik eindelijk een bagagerekje gevonden waarmee ik bijna klaar ben voor het nieuwe seizoen. Het volgende project moet een Honda C320 gaan worden maar daarover later meer.