Denemarken 2023 #blokjeom


Goed laat ik beginnen met de zadelpijn fetisj. Mannen van een jaar of 40, en ouder, hebben het brommertijdperk meegemaakt. Dan bedoel ik niet de scooter maar de Zündapp, Kreidler en Honda’s. Ik wil niemand voor het hoofd stoten dus bij voorbaat sorry wanneer ik je merk niet heb genoemd.

Voor veel van ons (ik doel hier op de eerder genoemde mannen/vrouwen/de/het/een) doet dat denken aan onze pubertijd, de eerste vriendin, het eerste blauwtje, naar de sterren kijken als het op zaterdag nacht weer eens mis ging, naar huis lopen nadat de veldwachter je had gesnapt voor te hard rijden, het vastlopen van je motorblok tijdens de reis naar de camping enzovoort. Nostalgie en burgerlijke ongehoorzaamheid dus.

Deze nostalgie is voor veel mannen een reden om weer een bromfiets aan te schaffen en er met enige regelmaat een rondje op te toeren met lotgenoten. Ik zou Reinder niet heten als dat rondje best wat opgerekt kan worden. Niet de grens opzoeken maar er overheen gaan. Na het rondje Bazel van 2022 nu een rondje Denemarken. Een rondje van 1252 Km en dat is best lekker wanneer je zadelpijn fetisjist bent.

De uitrusting:
1 Honda C50 Super CUB
2 Kriega Zadeltassen (14 liter elk)
1 SW Motech Dryback 350
1 Tent Coleman KOBUK VALLEY 2
1 Mat
1 Slaapzak
1 Gasbrander met Percolator
Uiteraard olie, bougie, bandenlichters, sleutels, paar gebruikte (doch schone) onderbroeken enz.

Zaterdag

Gestart vanuit Nijland met als doel Oldenburg maar daar was ik zo vroeg dat ik er een extra rondje aan heb geplakt. Bij het aangeplakte rondje heb ik me laten foppen door Google maps en er een flink extra rondje van gemaakt om, uiteindelijk, te landen in Sandstedt op een camping aan de Wezer.

Dat Nederland een onvriendelijk land is voor de bromfiets zal iedere brommerrijder onderstrepen. De fietsers op het fietspad horen je niet aankomen en schrikken zich rot als je toetert of belt. In Duitsland is dat dan toch echt beter geregeld. Niet de fietsen maar jij doet het dun in de broek omdat auto’s je op obscure en strakke wijze je proberen in te halen. De brommer moet dus gewoon op de openbare weg.

De eerste stop was, een uur eerder dan gepland, in Oude Pekela. De zon scheen niet en ik had mijn binnenjas thuis gelaten ivm het weer van de afgelopen dagen. Iets van een leermoment want het was akelig fris op de CUB.
Vanaf de grens kwam de zon erbij wat het rijden een heel ander gevoel geeft.

Met een tankje van 3 liter was ik erg benieuwd wat het verbruik zou zijn. Ik had nog geen grote rit met de CUB gereden en kon het dan ook nog niet goed inschatten. De eerste tankbeurt, en ook de volgende tankbeurten, gaf een verbruik van 1 Liter op 63-65 Km. Mijn bijdrage aan een betere wereld is geleverd deze week….

Met de pont over de Wezel, direct aanspraak met motorrijders die vroeger ook een Honda reden, om te stoppen op een camping direct aan de Wezel. Kost niets en is niets maar het sanitair was schoon. Om een uur of 1 ‘s nachts werden de campinggangers nog getrakteerd op een groep lokale jongeren die met, hoe kan het ook anders, hun scooters over het camping terrein een wedstrijdje deden. Verder heerlijk rustig en goed geslapen.

Zondag

Een kleine 180Km naar boven. Hier zou de rit eigenlijk moeten stoppen want wat is dit een mooie omgeving om op je brommer een route te rijden. In Duitsland doe je als brommer gewoon mee met het verkeer waardoor je niet steeds hoeft te wisselen tussen de openbare weg en het fietspad. Ook de omgeving en de wegen zijn geweldig om een route te rijden.
Goed het doel is Husum en Google Maps werkt erg goed mee vandaag. Wederom met de pont (deze duurt wat langer) en nu over de Elbe.

De camping is nog leeg als ik aankom en gedurende de avond loopt het flink vol met fietsers op fietsvakantie. (Ja die andere groep zadelpijn fetisjisten).

Maandag

Maandag is het een race tegen de klok om alles droog in te pakken. Tussen het wakker worden en alles ingepakt te hebben zat nog geen 15 minuten en het was ook niets te vroeg. Een flinke domper na een heerlijke nacht slapen maar het is gelukt en na een flinke bui bleef het maandag droog.

Wel was het grauw. Na een kleine 500 kilometer ga je dan eindelijk de grens over met Denemarken waarbij de goden inderdaad zijn verzocht. O ja die Denen hebben natuurlijk geen Euro. Weet jij het rijtje nog met de landen die wel de Euro hebben ingevoerd? Ik niet meer en het is ook niet zo heel belangrijk omdat je met een kaart betaald. Toch probeer ik bij de prijs in Euro’s op te plakken en dat had ik na het verdwijnen van de Belgische Franc niet meer gedaan.

De hele dag dreigt het een beetje en soms vallen er een paar niets zeggende spetters. Het einddoel van vandaag was Esbjerg en of Google had een rotdag of deze route is gewoon saai. Met een lineaal ontworpen wegen die 20 kilometer rechtuitgaan voordat er weer een dorp of stoplicht komt om vervolgens de volgende 20 kilometer rechtuit te gaan. Morgen richting Kopenhagen in de hoop dat de route wat spannender en mooier gaat worden.

Vandaag is samen te vatten in een hele korte zin…. Grauw en saai. Een eenvoudige maaltijd en een kopje koffie toe maken dan toch weer veel goed.

Dinsdag

Dinsdag heeft de zon de smaak weer te pakken en ga ik op weg naar de oostkant van Denemarken. Google Maps had de smaak weer goed te pakken en er zaten mooie stukken tussen. Toch geeft Denemarken me niet het gevoel dat het Noorden van Duitsland me wel geeft.

Ook vandaag weer hele stukken weg waar maar geen einde aan lijkt te komen. Natuurlijk ook afgewisseld met erg mooie stukken maar het was het niet helemaal.

Na een korte stop in Fredericia doorgereden naar Sjølund om daar de tent weer op te zetten. Nadat ik de weersberichten van de komende dagen had gelezen vond ik het een goed plan om weer af te zakken naar Nederland en te proberen voor donderdagavond binnen te zijn. Wel een dag eerder dan gepland maar in ieder geval zonder natte spullen.

Woensdag

Woensdag is veruit de krankzinnigste dag van de week. 383Km op een CUB is een aanslag op iedere millimeter van je achterste. Maar goed je bent fetisjist of je bent het niet. Het was ook niet helemaal de bedoeling maar eenmaal over de Elbe had ik nog behoorlijk wat energie over dus de lat maar wat hoger.
Bij de Bremerhaven ging het echter behoorlijk mis. Opnieuw moest ik de Wezer over omdat ik een camping had besteld aan de overkant. Eenmaal aangekomen bij het pontje bleek dat deze maar 1 keer per uur voer. Google was van mening dat ik ook via de tunnel zou kunnen die een kleine 25Km verderop lag.
Vanaf dat Moment was Google volledig het spoor bijster. Voordat ik bij de tunnel was had ik al een extra rondje gereden en eenmaal bij de tunnel aangekomen bleek dat het uitsluitend een snelweg was waar je niet met de fiets of bromfiets doorheen kon. Er zat niets anders op dan weer terug te rijden naar het pontje. 75 km en ruim 1,5 uur verder was het weer 45 minuten wachten op het pontje.

Een shoarma verder dan eindelijk naar de overkant en direct gaan slapen.

Donderdag

De laatste dag en dit ging erg soepel. Wederom een gouden route voor de bromfiets met een paar kleine stukken waar het erg druk was. Het zandpad was een kers op de taart. 1,8 km ploeteren of 12 km omrijden 😊
Vanaf de grens is er erg veel politie op de been. Achteraf werd me duidelijk dat de TT dit weekend wordt verreden en dat verklaarde een hoop. In Norg een glaasje fris  gedronken met Ewout en Xin en vervolgens het laatste stukje terug naar huis.

Mooie ervaring rijker en maar eens nadenken over de volgende rit.