4taktwinkel, bilspieren en een defecte condensator


Hoe belangrijk het trainen van de bilspieren is voordat je een lange tocht maakt, hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Het bijkomende voordeel: na een winterslaap gebeuren er altijd onverwachte dingen — en die heb je liever niet tijdens een ritje door de Bohemen.

Blokje om naar Hattem

Ik had nog een paar reservelampjes nodig en zocht een goed excuus voor een leuke tocht. Een ritje naar de 4taktwinkel is 94 kilometer enkele reis, dus: koffie in de tas, helm op en gáán.
Op de heenweg had ik de wind mee, maar toch viel me al op dat het motortje wat smeuïgheid miste. Bij aankomst bij de 4taktwinkel sloeg de C310 af — en dat bleek het begin van een zéér moeizame terugreis.

Na een kop koffie en de lampjes op zak, koos ik voor de directe route terug. Minder mooi, maar wel korter. Tegen een ijskoude wind in had de C310 er maar weinig zin in. 25 km/u, plat op het stuur, en bij elke kruising sloeg het blok weer af.
Na verloop van tijd duurde het zelfs een paar tellen voordat hij weer wilde starten. Maar goed — uiteindelijk wél rijdend thuisgekomen.

Fik erin

De volgende dag dan maar aan de slag. Andere carburateur, nieuwe contactpunten (Duduco) en een verse condensator — helaas zonder resultaat.
Na wijze raad wat onderdelen besteld, razendsnel geleverd. Nieuwe bobine, nieuwe condensator — maar hoe ik het ook probeerde, geen vonk.

Bijna wanhopig, na een dag sleutelen, de hulptroepen ingeschakeld. Alles werkte prima, tot op het punt van het “oude” soldeersel van de vorige condensator. Maar zodra de bougiekabel in beeld kwam: niks.
Na wat gepuzzel zei Jeroen (de hulptroep): “Ik haal die condensator toch even los.” En jawel: eureka.

Zou die nieuwe condensator dan ook stuk zijn geweest

Zou die nieuwe condensator dan ook stuk zijn geweest…?

Volgende week maar weer verder. Voor de zekerheid nog wat nieuwe onderdelen besteld om alles uit te sluiten. Wordt vervolgd.

Deel 2

Soms is het ook gewoon leuk om amateur te zijn.

We zijn een week verder en hebben inmiddels meerdere schuldigen gevonden die ervoor zorgden dat er geen vonk meer was.
Ik had een bobine besteld waar de condensator al op gemonteerd zat — op zich een mooie oplossing. Alleen kwamen de pengaten niet overeen, dus moest er een beugel gemaakt worden. Na montage nog steeds geen vonk, en wat bleek: de nieuwe condensator veroorzaakte kortsluiting.

Bij Leertouwer vervolgens een nieuwe condensator besteld. Het idee om de condensator buiten het vliegwielgedeelte te plaatsen sprak me wel aan. Ik heb een oude grondplaat verzaagd en het deel waar de condensator in zit op het frame gemonteerd.

Honda C310 condensator op frame monteren

Bij de spoelen zag ik dat het draadje van de contactpunten gebroken was, dus gelijk maar alle draden vervangen.

Honda C310 Draden vervangen spoelen

Met een handig tooltje dat geluid maakt en stopt zodra de contactpunten openen, alles mooi op tijd gezet.

Nieuwe, frisse bougie erin — en tikje lopen.
Na een goede testrit blijft alles goed draaien, dus: case closed.